«Երբ գույնը գալիս է իմ ներսից, այն վերածվում է արտահայտչամիջոցի»

Հարցազրույց Արթուր Արիստակիսյանի հետ

 

«Կինոն սեր է ժապավենի  հանդեպ, մոգություն, որ ստեղծվում է ժապավենի  վրա», իր մասնագիտության  ամենահստակ բնորոշումը  հենց սա է համարում ռուսաստանաբնակ  կինոռեժիսոր  Արթուր  Արիստակիսյանը: Հեղինակային  կինոյի  աշխարհում  նրա կինոն միշտ ամենաբարձր  գնահատականների  է արժանանում, չնայած  հանգամանքին, որ  58-ամյա  ռեժիսորն ընդամենը  երկու ֆիլմ է նկարահանել, ավելի  ստույգ՝ այդ  երկուսն է ավարտին  հասցրել: Արթուր  Արիստակիսյանի  կինոյին  հայ հանդիսատեսը ծանոթանալու  հնարավորություն  է ունեցել  15  տարի առաջ՝  երբ  նրա  «Տեղ երկրի  վրա» ֆիլմն արժանացավ  «Ոսկե Ծիրան»  երևանյան միջազգային  կինոփառատոնի ժյուրիի  հատուկ  մրցանակին: Նրա  առաջին  երևանյան  այցն  էլ  «Ոսկե Ծիրանի» հրավերով  էր: Երևանում  նա  հանդիպեց  մեքսիկական  կինոյի ամենահետաքրքիր   ռեժիսորներից մեկին՝ Կառլոս  Ռեյգադասին, որը  չափազանց  բարձր  է գնահատում  Արիստակիսյանի  կինոն  և  արդեն տևական ժամանակ  է, որ  ցանկություն է  հայտնել   որպես  պրոդյուսեր  աջակցել  նրա  նոր ֆիլմի  նկարահանմանը:

 

- Գրեթե 20 տարի Դուք ֆիլմ չեք  նկարահանել: Եվ  ասում  եք, որ ամբողջ այդ  ընթացքում զբաղվել եք գրականությամբ: Ինչո՞ւ  միայն գրականությամբ  և  ի՞նչ էիք գրում:

- Ես  չեմ  կարող  դա  բացատրել, որովհետև դա  իմ որոշումը  չէր, դա  կատարվեց իմ  կամքից անկախ: Մարդու  հետ մշտապես  կատարվում  են  բաներ, որոնք  իրենից  կախված  չեն : Այդ  ժամանակ  իմ  մեջ  ինչ-որ  բան  կոտրվեց, մարեց, մահացավ, իսկ  նորը չծնվեց: Ես  գրեթե  տնից դուրս չէի  գալիս, բայց գրում էի, ուսումնասիրում  էի  կինոյի պատմությունը  և  ժապավենի  վրա լուսանկարչական  արվեստն էի  ուսումնասիրում ՝ կինո և լուսանակար՝ ժապավենի  վրա: Միաժամանակ  նաև դասավանդում  էի  մոսկովյան կինոդպրոցում, հիմա էլ դասավանդում  եմ՝ դա, իհարկե  որպես ապրուստի  միջոց, այնտեղ  վատ չեն  վճարում:

- Բայց  դուք  նաև  գրում  էիք՝ ի՞նչ  էր  դա՝ վեպ, պատմվածք  թե  սցենար:               

- Ես միաժամանակ  մի քանի  պատմություններ  եմ գրում  և  չգիտեմ  թե  նրանցից  որն  ավելի շուտ  կվերածվի սցենարի: Ես նախընտրում  եմ  ինքս  նկարել  իմ սցենարները, բայց հիմա  դա  շատ  դժվար է, որովհետև կինոժապավենի ժամանակաշրջանն  անցավ  և, մնաց անցյալում: Դե  այսօր  դա  չափազանց  թանկ  է Ռուսաստանում, Եվրոպայում, իհարկե, ավելի  հեշտ է, բայց էլի  խնդիրներ  կան: Իսկ  թվային  խցիկի  ես  չեմ անցել: Բայց, գիտեք, խնդիրն անգամ  փողը չէ, պարզապես  ես    կորցրեցի  կապը  ժապավենի  հետ, մեր  ճանապարհները  բաժանվեցին, իսկ  թվայինի  հետ մի տեսակ չի ստացվում: Ես փորձեցի երեք ֆիլմ նկարել, բայց՝ իզուր: Հիմա  կարծում եմ, ավելի շուտ՝ ուզում եմ հավատալ, որ  հաջորդ տարի իմ նոր  ֆիլմը կնկարեմ: Շատ  գաղափարներ ունեմ, սցենարը կա, բայց էլի  վստահ չեմ, չգիտեմ թե դրանից ինչ կստացվի: Մի խոսքով, դեռ չգիտեմ, թե  ինչի  պատրաստ կլինեմ:

- Կարծեմ  այն  ֆիլմի մասին եք  խոսում, որի պրոդյուսերը  ուզում  է լինել  Կառլոս Ռեյգադասը:

- Նա  ինձ  առաջարկել  է ֆիլմ  նկարել Մեքսիկայում  և  օգնելու  է  ինձ  որպես  պրոդյուսեր կամ  էլ որպես  պրոդյուսերներից  մեկը: Մեր  միջև  պարզ  մարդկային  համակրանք  կա, բայց ոչ  աշխարհայացքի ընդհանրություն: Ինձ  դուր է գալիս այն  ինչ նա անում է կինոյում, կամ այսպես ասեմ՝ բոլոր  նրանցից, ովքեր  մրցանակներ են  ստանում  հայտնի  փառատոններում, նա  ինձ  ամենաշատն  է դուր  գալիս: Նրան էլ  դուր  են եկել իմ երկու ֆիլմերը: Այո, մենք  շատ տարբեր  ենք, բայց, փոխադարձ համակրանք, իհարկե, ունենք: Նա  պատրաստ է իմ նոր ֆիլմում ամեն  ինչում  օգնել ինձ : Դա կլինի  մեքսիկական պատմություն, թեման  մանկական  և սեքսուալ ստրկությունն է: Ֆիլմի  հիմքում  իրական, կյանքից  վերցրած պատմություն  կլինի, բայց  արվեստը  կյանքը չէ, բոլորովին այլ բան է: Դա օրախնդիր  հարցերով սոցիալական  ֆիլմ չէ, ասենք  թե  որքան  վատ  բան  է ստրկությունն  ու սեքսուալ ստրկությունը, որ  դա չի կարելի անել: Ոչ, բոլորովին այլ պատմություն  կլինի՝ ուրիշ  բաների  մասին: Այսինքն, օգտագործելով այդ նյութը,  իմ  ֆիլմը կլինի միանգամայն այլ  բաների  մասին:

- Ի՞նչն  է  Ձեզ  գրավում  գրական շարադրանքի  մեջ:

- Ինձ  հետաքրքրում  է բառերի  փոխազդեցության  էներգիան: Դա  ինչ-որ պատմության պարզ  շարադրանք  չէ, ինձ  հետաքրքիր են  կերպարները, որոնք ծնվում են բառերի  փոխազդեցությունից: Հիմնականում  դրանք  սյուժեներ են՝ կապված  կինոյի հետ:

- Դուք  սկզբունքորեն  հրաժարվել եք  նոր ստեղծվող կինոյին  հետևելուց: ի՞նչ կասեք  գրականության  մասին:

- Այո, շատ  քիչ եմ  կարդում: Գիտեք, ամեն  ինչ մնացել է անցյալում, ես  ապրում  եմ   նրանով, ինչ նկարվել, գրվել է անցյալում: Եվ  ես ժամանակ  ու  ուժ  չունեմ  նորերով  զբաղվելու: Ես  տեսնում եմ, որ  աշխարհը  փոխվել է, և արվեստի ժամանակը  իրականում  անցել է, մնացել է անցյալում: Հիմա  եթե կինոյում  կամ  գրականության մեջ  որևէ արժեքավոր  բան է հայտնվում, ես դրանք  եզակի  բացառություններ  եմ համարում: Այդ ամենն ավարտվել  է 20-րդ  դարի հետ միասին: Արդեն  այն ժամանակ   հազվադեպ էր  ինչ-որ հետաքրքիր բան հայտնվում  էկրանին: Եվ  հիմա էլ, մեկ ձեռքի  մատները  բավական են  հաշվելու  համար  ինչ-որ արժեքավոր  գործեր:

- Մի՞թե  որևէ  արժանի ֆիլմ  չեք տեսել այս տարիներին:

- Դե, իհարկե, եղել են: Բացառիկ  գլուխգործոց եմ  համարում  Եժի  Սկոլիմովսկու      « Չորս գիշեր Աննայի  հետ » ֆիլմը, Վասիլի Սիգարևը  Ռուսաստանում  նկարել  է «Ապրել» ֆիլմը: Իսկ  Հոլիվուդում ընդհանրապես  ոչինչ  չի ստեղծվում: Իհարկե, Ամերիկայում  էլ  կան  խելոք  ռեժիսորներ, լավ  ֆիլմեր, օրինակ Փոլ Անդերսոնի «Վարպետը »՝ լավ, խելոք  կինո  է, բայց  դա  այն չէ,  ինչը  որ  կար  եվրոպական   կինոյի Ոսկե   դարաշրջանում:

- Դուք  հաճախ եք  ասում, որ  կինո  նկարելը  շատ  ցավագին  պրոցես  է, որտեղից է գալիս այդ  ցավը:

- Դա ցավ չէ, այլ իրականությանը  առնչվելու  վախ: Այն ինչ ես ապրում  եմ  իրական  կյանքում  և արվեստում, դրանք  խիստ  տարբեր ապրումներ են: Ասենք  սերը կյանքում  և սերը՝ արվեստում, նույնը՝ ցավը  կյանքում  և  արվեստում, դրանք  տարբեր սերեր  ու տարբեր ցավեր են: Մարդը, որ ինչ-որ  բան է անում արվեստում, բոլորովին այլ մարդ է, քան  նա ում դուք  ճանաչում եք կյանքում:

- Երկու  ֆիլմ  եք  նկարել և կարծեմ  երկու անգամ  էլ ցանկացել եք  ամուսնանալ  ձեր ֆիլմերի հերոսուհիների հետ:

- Այդպես  է ստացվում: Արվեստը սկսում է ինչ-որ  բաներ փոխել քո կյանքում, ինչ-որ  ավերածություններ  անել  քո  կյանքում: Երբ  ես նկարում եմ  դա  ձգվում է տարիներ: Նախորդ ֆիլմերիս նկարահանումները  ձգվել են նվազագույնը  6 տարի և,  բնականաբար, այդ  ընթացքում  հարաբերություններ  են ծնվում՝ սեր և ատելություն:

- Երբ Դուք  խոսում  եք  կինոյի  մոգության  մասին, դուք նկատի  ունեք  սևուսպիտակ կինոն:

- Ինձ  համար  սևուսպիտակ  պատկերումը  նույնպես  գույն ունի: Դա գույն է, որը չի երևում  էկրանին, բայց  մենք  այն  տեսնում ենք  մեր  ներսի  մթության  մեջ: Երբ  գույնը  գալիս  է իմ ներսից, այն վերածվում  է արտահայտչամիջոցի:  Սևուսպիտակ ժապավենի վրա շատ ավելի մեծ բազմագույնություն կա:

- Ձեզ  շատ է գնահատում  նաև  ֆրանսիական  կինոյի Վարպետը՝ Ժան  Լյուկ Գոդարը:

- Նա  պարզապես  կադր է վերցրել իմ  « Ափերը»  ֆիլմից: Հիմա  նա  նման բաներ շատ է  անում: Նա  կադր է վերցրել նաև Էյզենշտեյնից  և  արդեն  2-րդ  անգամ  է իմ կադրն է  վերցնում: Բայց  Գոդարը  հիմա  արդեն Նոր ալիքի  Գոդարը չէ: Հիմա  նա  երեխայի պես  խաղ  է անում կինոյի հետ: Չնայած  իր տարիքին  նա շատ գեղեցիկ, կենդանի մարդ է  և  ես ուրախ եմ, որ  նրան դուր  է գալիս այն  ինչ արել եմ:

- Անգամ  ամենամեծերի  մոտ  լինում  է  ունայնության, սպառվածության  ու  ճգնաժամի շրջան: Հնարավո՞ր  է, որ հենց այդ պատճառով այդքան երկար ժամանակ  ֆիլմեր չէիք նկարում:

-  Չեմ կարող ասել թե ինչու, ամեն  մեկի մոտ յուրովի է: Ի վերջո, կան դեպքեր, երբ  մարդը  ծնվում է ասենք  միայն  մեկ  ֆիլմ  նկարելու  համար: Նույն  Քեն Լոուչը, նա   շատ  է նկարում, ամեն տարի ստանում է տարբեր մրցանակներ, հիմնականում ստեղծում է, սոցիալական ուղղվածության  ֆիլմեր, բայց նրա  գլուխգործոցը  սոցիալական  ֆիլմ չէ, այլ պատմություն  է  տղայի և թռչունի բարեկամության մասին: Սա ֆիլմ է, որ նա նկարել է  շատ վաղուց, բայց կարծում  եմ, որ եթե նա  միայն այդ մի  ֆիլմը  նկարեր, շատ  ավել  լավ կլիներ: Գուցե  նա  այդքան ճանաչված չլիներ, բայց, օրինակ, ինձ  համար  դա  ճգնաժամ կլիներ: Ես այդ  դեպքում  նախընտրում  եմ  չնկարել  կինո: Այնպես  որ մեկը  ճգնաժամի  ժամանակ  շատ  է ֆիլմեր  նկարում, մյուսը՝ նախընտրում  է չնկարել: Ճգնաժամը  տարբեր  ձևով է արտահայտվում՝ մեկը  հեռանում է մասնագիտությունից, մյուսը հեռանում  է կյանքից: Մարդը  մեկ կյանք չէ որ ապրում  է   և  մեկ անգամ չէ  որ մահանում է: Մահը  միշտ  քո  կողքին է, նա շնչում  է քո  ծոծրակին, քեզ  հետ նույն  ափսեից  է ուտում  և նույն  վերմակի  տակ է քնում: